Zeg eens eerlijk, wanneer stond jij voor het laatst op de weegschaal?

[ad_1]

Voor veel mensen is de weegschaal een soort vijand. Die hebben helemaal geen zin om op de weegschaal te staan. Want ja … als je afgevallen bent, dan geeft het je misschien een euforisch gevoel. Maar als je stilstaat of je bent wat aangekomen, dan is je hele dag verpest.

Door die weegschaal.

Nou, Ik weet niet of jij dat herkent. Ik herken dat zelf niet helemaal, maar dat komt omdat ik mezelf heb aangeleerd om anders met de weegschaal om te gaan en daar wil ik graag wat over vertellen.

Niet wegen is voor mij een alarmbel

Mijn eerste vraag aan jou is:

“Wanneer is de laatste keer dat jij op de weegschaal hebt gestaan?”

Als jij iemand bent die zichzelf wel weegt bedoel ik, want sommige mensen die staan er helemaal nooit op. Over die mensen heb ik het niet. Maar als jij iemand bent die zichzelf wel weegt. Zeker als je iemand bent die wel op de weegschaal gaat staan als die aan het afvallen is, dan is wel of niet wegen een heel belangrijk signaal.

Want één van de eerste dingen waaraan jij merkt dat jij de regie wellicht een beetje kwijt bent, is dat je je niet meer weegt. De meeste Mensen gaan niet meer op de weegschaal staan als het minder goed gaat. Als ze toch teveel hebben gegeten. Als ze zich minder goed voelen over hun eetgedrag of als ze de regie een weekje kwijt zijn. Toch?

De weegschaal heeft verschillende functies en één functie daarvan is de alarmbel. Een alarmbel die jou kan triggeren: “Hé kijk uit!” of “Hé je staat er niet meer op!”. En dat betekent dat je de regie wellicht een beetje kwijt bent.

Regie terugpakken

Een van de eerste dingen waardoor je die regie weer terug kan pakken, is om er gewoon weer op te gaan staan. Waarom is dat nou zo belangrijk?

Dat komt omdat als je het hebt over gedragsverandering één van de succesfactoren meten is. Je voortgang in de gaten houden is één van de manieren waarop jij je succes meet. Als het gaat om afvallen en je gewicht veranderen is dat natuurlijk hoeveel kilo je weegt. Wanneer je het dus puur zakelijk kijkt dan is de weegschaal een heel belangrijk instrument.

Bewust worden voor succes

Op het moment dat je gaat wegen dan ben je weer even bewust van waar je mee bezig bent. Wat vind je belangrijk? Wat wil je bereiken? Je wordt even weer bewust van je doel. Als je elke dag begint met wegen, dan zet je je mind elke dag weer even op ‘Ja ik wil afvallen’, ‘ik wil slanker worden’. Het herinnert jezelf eraan waar je mee bezig bent. Op die manier wordt je bewust van je voortgang. Je meet je voortgang. Dat is enorm belangrijk om succeservaringen te krijgen. Want als je afgevallen bent dan krijg je vleugels. Dan ga je die dag meer positief in, omdat het superleuk is om te zien dat je resultaat hebt geboekt.

Motivatie om door te gaan

Uit alle onderzoeken blijkt dat rustiger afvallen, dus niet al te snel, het meest effectief is. Dat gaat dan om gemiddeld ½ kilo per week. Als je niet te snel afvalt, heb je namelijk veel meer kans dat je op gewicht blijft en dat je dat veel langer volhoudt. Toch is het zo dat als je aan het begin toch af en toe die hele kilo per week afvalt, dat dat wel motiveert. Dat is wat wegen ook kan doen, motiveren. Motiveren om door te gaan. Op het moment dat jij je eigen successen weerspiegelt ziet op de weegschaal, dan motiveert dat om door te blijven zetten.

Eerlijkheid is het belangrijkste

Het is ook vertrouwen kweken natuurlijk. Ik zeg heel vaak, als het je niet lukt om af te vallen dan zal je toch echt dat stapje harder moeten zetten. Dat afvallen niet lukt bestaat eigenlijk niet, je doet het niet of niet goed genoeg. Ik geloof dat 1 op de 100 mensen maar een medische oorzaak heeft waarom ze niet afvallen. De rest van de mensen eet gewoon nog teveel of beweegt wellicht te weinig. Dat zie je ook wel, want als je wel de regie helemaal te pakken hebt, als je weer 8-en, 9-ens en 10-en geeft, dan zie je dat ook weer terug op de weegschaal. Dat zal misschien niet iedere dag zijn, maar wel op de lange termijn. Dan krijg je weer vertrouwen in het proces. Nou dat is voor mijzelf in ieder geval het belangrijkste. Dat betekent dat ik nog eerlijk naar mezelf ben. Ik zeg heel vaak:

“Als je de regie kwijt bent, dan word je ook wat oneerlijker.”

Je gaat dingen goed praten, je vermijdt de weegschaal, maar ook wellicht de spiegel. En op het moment dat je wel op die weegschaal staat, kan je eigenlijk niet ontsnappen. Dan ben je eerlijk naar jezelf. Ik zeg altijd dat het totaal niet om de cijfers gaat die de weegschaal aangeeft, het gaat mij niet per se om het resultaat. Ik bedoel dat is leuk hoor, als het positief is, maar het gaat eigenlijk nog meer om eerlijk zijn. Je vlucht niet weg voor wat je aan het doen bent, je neemt je verantwoordelijkheid en je kan jezelf recht aankijken in de spiegel. Wat je ook kan doen is er een gedragsdoel van maken. In plaats van “Ik moet 1 kg afvallen”, zeg je: “Ik wil elke week minimaal 3 of 5 of 7 keer op de weegschaal staan.” Dan blijf je eerlijk naar jezelf en focus je op het proces.

Doorslaan in de nummers

Waar je wel voor moet uitkijken bij het wegen is het doorslaan erin. Als jij alleen maar gefocust bent op het resultaat, op de cijfertjes, op de kilo’s dan is dat niet gunstig voor je doel. Cijfers zijn natuurlijk maar een momentopname. Ze zeggen niets over het leerproces wat je doormaakt. Ze zeggen niets over de acties die je gedaan hebt. En zeker bij het wegen zijn er zo veel andere factoren die ook van invloed zijn op je gewicht. Ik weet bijvoorbeeld als ik sushi op heb dan ben ik de volgende dag zwaarder. Dit is altijd het geval door al het zout wat ik eet, houd ik meer vocht vast. Nou bijvoorbeeld als het heel warm is kan je ook meer vocht vasthouden. Zo zijn er altijd allerlei dingen die jouw gewicht beïnvloeden. Als je alleen maar focust op de kilo’s dan ben je er een soort van obsessief mee bezig. Dan sla je door. Laat het resultaat los. Wees al trots als je erop staat, want dat is het doel.

Plateau bereikt?

Als je langere tijd afvalt, staat iedereen wel eens stil. Dat kan een week zijn, dat kan twee weken zijn. Eerlijk gezegd als dat langer dan twee weken duurt, dan geldt het toeval of pech niet meer. Dan zou ik wel echt weer even naar jezelf gaan kijken. Wat ik aan het doen ben, scoor ik nog wel die 8-en en 9-ens. Dus langer dan twee weken, zou eigenlijk niet moeten kunnen. Dan zou uiteindelijk de weegschaal weer moeten dalen. Mits je tenminste doet wat je met jezelf hebt afgesproken hè? Als je de regie echt te pakken hebt. Daarom zeg ik altijd doe niet alleen de weegschaal, maar geef je week ook een cijfer. Ik val eigenlijk alleen maar af als ik mijn week een 8, 9 of 10 geef. Wanneer ik de week een 6 of een 7 geef val ik meestal niet af. Ik ben benieuwd of dit voor jou ook zo is.

Leer het loslaten

Als jij die cijfers op de weegschaal nou niet los kan laten hè?  Als jij helemaal zenuwachtig wordt als je iets aankomt. Dan is de weegschaal misschien niet het juiste meetinstrument voor je. Dan is het misschien handiger om je alleen vast te houden aan je weekcijfers of op een andere manier je voortgang bij te houden. Afvallen met gedragsverandering en regie lukt alleen wanneer je je voortgang bijhoudt. Ik heb nog wel een tip voor je als je het wel wilt proberen los te laten. Ik sta toch vrijwel dagelijks op die weegschaal, maar als ik wil afvallen heb ik altijd de vuistregel dat ik minimaal één keer in de week een resultaat lager wil hebben dan in de week ervoor. Dan zit ik goed. Dus de dagelijkse schommelingen negeer ik. Het gaat mij om een soort trendlijn in mijn hoofd. Wellicht heb je daar wat aan. Weeg jezelf zo vaak als voor jou gunstig is. We willen geen obsessief gedrag hebben. Als je alleen maar focust op dat resultaat dan is dat niet effectief voor het afvallen.

Ik zeg altijd:

“If you focus on the result, you don’t change that. If you focus on change, you will get results.”

Focus niet op het resultaat maar ook op het proces. Stel gedragsdoelen op. Voorbeelden hiervan zijn:

  • 3x per week op de weegschaal staan
  • Minimaal 10.000 stappen per dag zetten
  • Minimaal 3x nee zeggen tegen iets wat ik wel lekker vind

En nogmaals voor mij is het dus een alarmbel als ik niet meer weeg en daar moet ik ook eerlijk in zijn. Voor mij is die heel erg herkenbaar. Maar ik denk dat dat voor veel mensen het geval is. Dus de vraag waarmee ik begon, eindig ik ook mee.

 “Wanneer is de laatste keer dat jij op de weegschaal hebt gestaan?”

En is het lang geleden loop dan nu even naar boven en ga erop staan. Weest eerlijk tegen jezelf. Wees weer bewust van je verlangen. Wees je meer bewust van je doel en wat je echt wil. Want dat helpt echt om eerder in beweging te komen. Dat helpt om die motivatie weer te vinden. Dat helpt echt om in actie te komen en die regie op je eetgedrag weer terug te pakken.

Ik zeg succes!

EXTRA TIP: ik heb over dit onderwerp ook een gratis podcast opgenomen. Met nog veel meer voorbeelden én tips. Klik hier

Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk.
Tot m’n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke’s ervaringen



[ad_2]

https://skinnyminds.nl/wanneer-op-de-weegschaal/