Hoe grijp ik niet meer terug naar plan b?

[ad_1]

Deze tekst is ook te beluisteren via een podcast
Klik hier voor de podcast op spotify

In dit artikel vind je de volgende onderwerpen:

Plan B

Ik was vanochtend bezig met mijn kleren aan het opruimen. Ik had net de jassen uitgezocht, dus de zomerjassen eruit en de winterjassen weer naar beneden. Ik weet nog wel dat ik vroeger altijd van die verschillende stapels In de kast had en dan ging het niet om seizoen kleding, ik had stapel S, M, L en Xl in de kast. Dit heb ik heel lang gedaan en dat deed ik vooral omdat ik dacht als het weer mis ging met een nieuw dieet dan kan ik tenminste nog wel die kleren aan. Ik geloof dat het essentieel is voor succes, dat als je afvalt dat je te grote kleding wegdoet. Ik ben wel benieuwd als jij bent afgevallen of je jou te grote kleding dan hebt weggedaan. Zorg dat ze niet meer in je kast liggen. Wat zegt dit dan over jezelf? Wat zegt dat over het geloof in jouw succes om te slagen? Het houden van deze kleren betekent dat je een plan B hebt. Dit betekent dan dat je denkt dat de kans groot is dat je kan terugvallen en als je dit denkt is de kans groter dat je dan ook daadwerkelijk terugvalt. Hiermee saboteer jij je eigen succes.

‘Met je eigen gedachten beïnvloed je jou acties’

Ik heb het ook zelf heel lang gedaan, want in het verleden ging ik ook vaak weer de fout in en dan was het wel fijn dat ik nog wat kleren had om aan te doen. Als je helemaal succesvol wil zijn betekent het dat je dan ook die zekerheid moet gaan zoeken en voelen dat je het kan. Daar hoort dan, hoe pijnlijk het ook is, de kleren weg te doen. Uiteindelijk, als je die te grote kleren hebt weggegeven dan voel je dat je er echt helemaal voor gaat. Dit is mijn levensstijl en het staat me niet meer in de weg.

Zekerheid

Zekerheid komt door je geloof in iets doordat je er bewijs voor hebt gezien. Dit is vaak een probleem bij afvallen, mensen geloven niet 100% dat ze het kunnen omdat het in het verleden al een keer mis is gegaan. Blijf niet hangen in dit oude verhaal. Als je jezelf keer op keer het oude verhaal blijft vertellen zal ja ook weer een keer terugvallen. Het is essentieel dat je een nieuw verhaal gaat maken over jezelf, gewicht en eten. Maar dus ook de consequenties accepteren ook al kan dit moeilijk zijn. Dus weg met die te grote kleren.

Bewust worden

Als je bent begonnen aan en nieuwe poging en het even moeilijk hebt, want iedereen heeft het soms even moeilijk, dan kan je denken heeft het nog wel zin? Waarom zou ik nu doorzetten? Ik heb het nu moeilijk, ik hou het uiteindelijk toch niet vol. Hiermee geef je jezelf een vrijbrief om het niet te doen en terug te vallen. Dit soort gedachten die soms zelfs onbewust zijn verkleinen jouw kansen op succes.
 Ik herken dit en heb dit soms ook. Als ik in de supermarkt loop en de snoepjes oppak. Maar het moment dat ik dit doe geef ik mezelf een vrijbrief om s ‘avonds lekker te gaan snoepen.
 Dit gaat om bewust zijn. Kijk om je heen en als je meer bewust bent kan je ook makkelijker in grijpen. Je kunt ingrijpen op een moeilijk moment en een nieuw verhaal beginnen.

Ik daag jullie uit om een symbool uit te kiezen waarmee jij je nieuwe verhaal gaat beginnen. Dat kan zijn het daadwerkelijk vullen van die vuilniszak met die te grote kleren en het weggeven ervan.

‘Je hebt het niet meer nodig, nu niet en nooit niet!’

Voel het vertrouwen en weg met plan B. Je gaat voor plan A, voor wat je echt wilt en voor je doelen. Sta dan ook stil bij het gevoel dat het je oplevert. Het is en blijft moeilijk en pijnlijk soms, dit ga je blijven herkennen. Als je het gaat herkennen, herken het als je oude verhaal en vervang het steeds met je nieuwe verhaal dan weet ik zeker dat jij het gaat doen!

Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk.
Tot m’n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke’s ervaringen



[ad_2]

https://skinnyminds.nl/dag-plan-b/