Fake it! Als je doet alsof je slank bent, gemotiveerd en energiek… Dan word je het.

[ad_1]

Als je doet alsof je slank bent, gemotiveerd en energiek, dan houd je je eigen brein voor de gek, dat doet uiteindelijk ook wat met je lichaam: Je wordt slank, energiek en gemotiveerd. Je hebt elke dag een keuze. Fake it!

 

Val blijvend af met commitment

In dit blog wil ik met jou een techniek delen waardoor je iedere dag weer opnieuw die energie kan laten stromen, die motivatie kan krijgen. De commitment waarmaken die je heb afgesproken met jezelf. Als je wil afvallen, als je echt kilo’s kwijt wil en niet alleen gefocust bent op snel gewicht verliezen, dan heb je commitment nodig. Dat betekent vastbeslotenheid om te doen wat je te doen staat. Ook lang nadat je dit besluit genomen hebt en weer een keer terugvalt in teveel eten. Als je begint met afvallen heb je er op het moment zelf vaak heel veel zin in en dan voelt het ook dat je het 100% goed gaat doen. Je kan je eigenlijk niet voorstellen dat er ooit weer een tijd komt dat je toch weer teveel gaat eten. Maar wat algemeen bekend is, is dat mensen het proces onderschatten. Dus op het moment dat ze besluiten het te gaan doen is het vol enthousiasme en overtuiging, maar ja hou dat maar eens vast. Dat is waar commitment echt om gaat. Dat heb je ook echt nodig om niet alleen succesvol af te vallen, maar ook slank te blijven.

 

De ‘fake it’ techniek

Dat gaat natuurlijk niet altijd vanzelf. Er zijn een paar dingen die je echt kunnen helpen om die commitment in jezelf te vinden. Om te blijven doen wat je te doen staat. Eén daarvan is continu focussen op je doel. Ik ben bezig om een aantal technieken daarvoor te beschrijven, maar ik wil het nu over een speciale techniek hebben die ik zelf heel grappig vind. De techniek van ‘doen alsof’ – ‘fake it’. Dat is opzich een heel bekende techniek. Iedereen kent wel het placebo effect, bij medicijnen bijvoorbeeld. Omdat jij gelooft dat iets werkt, kan je je lichaam en brein voor de gek houden en daarmee kunnen veranderingen plaatsvinden.

Nou één van de dingen die daarin heel erg werkt is zelf doen alsof. Mensen denken vaak dat je of energie en motivatie hebt om iets te doen, of je hebt niet niet. Ik geloof daar niet in. Ik geloof dat als jij wil wachten tot die knop omgaat of wil wachten op weer nieuwe motivatie en energie, dat je soms heel lang kan wachten, maar ook wel degelijk dingen kan doen. Ik geloof dat het een keuze is. Een besluit wat je neemt. Dus als jij zegt: “Ik ga ervoor. Ik weet nu dat ik wil afvallen.” Wat mij betreft is het dan essentieel dat je ook besluit en realiseert dat je motivatie en energie in jezelf moet gaan oproepen als je het nodig hebt. Dat het niet meer vanzelf vloeit. Nou en dat kan je dus doen door te doen alsof je heel gemotiveerd bent en alsof je energie hebt. 

 

Pak zelf de regie in handen

Ik ga zelf op dit moment erg lekker. Ik ben aan het afvallen en voel me er heel goed bij, maar het is echt niet zo dat ik iedere dag wakker word en denk: “Yes! Ik heb er weer helemaal zin in.” Wel regelmatig, maar niet altijd. En het punt is dus dat het niet uitmaakt, want ik weet inmiddels dat ik het ook kan oproepen in mezelf.

Dus wat doe ik? Ik lach naar mezelf in de spiegel als ik opsta. Dan begint mijn dag vrolijker dan als ik ’s ochtends wakker word en denk: “Oei, ik ben nog wel erg moe. Ik heb eigenlijk niet zo’n zin om nu te gaan lopen. Dit wordt een zware dag.” Soms geef ik wel even aan deze gedachtes toe, maar dit brengt me niet verder. Wat ik nodig heb is energie. Wat ik nodig heb is motivatie. Op het moment dat je dan vervolgens in de spiegel gaat kijken en je doet net alsof je iemand bent met veel energie en motivatie of wat misschien nog beter werkt is dat je doet alsof je al op je streefgewicht bent, dan houd je daarmee jezelf voor de gek en jouw brein weet het verschil niet precies. Dus die denkt van hey dit gaat hartstikke goed. Op die manier kan je jezelf werkelijk in de juiste stand zetten. Je kan er altijd voor kiezen.

 

De kracht van lichaamshouding en woorden

Er is een groot verschil tussen affirmaties en positief denken. Dus iedere keer denken van: “Ik doe het hartstikke goed”, is niet voldoende. Deze techniek van alleen positief denken is niet genoeg. Het gaat om doen alsof. Dus het is niet alleen denken alsof je bent, maar juist doen. En dat betekent dat je ook de lichaamshouding aanneemt van iemand die energiek is en motivatie heeft. In plaats van je schouders naar beneden te laten hangen, doe je je schouders naar achteren en je borst vooruit. Jij hebt energie en je staat met je benen stevig op de grond, rechtop, je benen uit elkaar. En als je elke keer zo gaat staan, dan voel je je direct krachtig en ben je ook veel meer in staat om dat te doen. 

Ik heb daar ooit een filmpje van opgenomen: “Fake it”. En ik vind dat filmpje echt heel grappig om te zien. Het ene moment sta ik dan alsof ik helemaal geen energie heb en vervolgens ga ik dus een andere lichaamshouding aannemen. Dus ik ga helemaal rechtop staan, hoofd omhoog en alles is gelijk anders. Mijn uitstraling is anders, maar het is ook van binnen anders. Ik voel me anders, ik kijk anders en ik doe anders. Dat is waar dit om gaat. Lichaamshouding is superbelangrijk.

Wat ook belangrijk is, is om de juiste woorden te gebruiken. Dus in plaats van “Nou vandaag ben ik wel erg moe”, kan je zeggen: “Iedereen is wel eens moe. Succesvolle mensen slapen maar 4,5 uur per dag, dat kan ik ook wel aan.” Of je zegt: “Ik ga voor energie en motivatie vandaag en vanavond ga ik wel wat eerder naar bed, maar ik maak er eerst een topdag van!” Op het moment dat je andere woorden gebruikt of zelfs met een andere toonhoogte uitspreekt en energie in je stem legt, dan is dat ‘doen alsof’ niet alleen denken, maar ben je het ook echt aan het doen. Daarmee geef jij je hersens signaal dat het goed gaat.

 

Kwestie van mindset

Zo af en toe als ik een terugval heb, dat ik niet helemaal lekker in mijn vel zit, dan val ik niet af. Ik eet precies net zoveel, dus mijn eetgedrag is niet anders, maar het gewicht daalt niet. Dat is echt een kwestie van mindset, niet een kwestie van wat je in je mond stopt. Je moet geloven dat het goed gaat, doe eerst alsof je het gelooft, want dan gaat het vanzelf en daarmee bereik je resultaat. Daarom is het ook zo belangrijk om jezelf steeds weer in de stand te zetten van ‘yes ik ga ervoor!’ Als je dat zelf gelooft dan kijk je ook op die manier naar jezelf in de spiegel. Je krijgt dan nog wat extra gevoelskilo’s eraan. Je voelt je zwaarder, je staat ineengezakt waardoor je zwaarder lijkt. 

 

Dus in plaats van dit te laten gebeuren, ga je heel bewust met de andere kant aan de slag. Op het moment dat je eruit gevallen bent, op het moment dat je het even niet voelt stromen, op het moment dat je wel even wat energie en motivatie kan gebruiken, dan doe je net alsof!

Pas je lichaamshouding aan en lach naar jezelf in de spiegel. Kijk eens naar jouw mooie dingen, want die zijn er heus. Zie dat je afvalt, krijg echt dat gevoel en probeer het ook voor je te zien. Want dan gaat het weer stromen en dan kan je er echt tegenaan vandaag.

Heel veel succes!

 

EXTRA TIP: ik heb over dit onderwerp ook een gratis podcast opgenomen. Met nog veel meer voorbeelden én tips. Klik hier

 

Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk.
Tot m’n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.

Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.

In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.

Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke’s ervaringen



[ad_2]

https://skinnyminds.nl/fake-it/