Elke dag een actie! Zo behoud jij de regie in handen

[ad_1]

Deze tekst is ook te beluisteren via een podcast
Klik hier voor de podcast op spotify

In dit artikel vind je de volgende onderwerpen:

Ik werd vanochtend wakker en ik was nog steeds moe. Ik dacht misschien moet ik even lekker blijven liggen, ik wilde me hier bijna aan overgeven. Ondanks dat ik moe was stond ik op vanochtend. Ik ben wel moe maar ik voel me zo goed de laatste tijd omdat ik juist op sta en in actie kom. Ik geef me er vandaag niet aan toe. Ik mag natuurlijk wel voelen dat ik moe ben en dus voor mezelf zorgen. Maar dat doe ik door op tijd naar bed te gaan en de dingen die ik ervoor moet doen wel gewoon te doen. Ik kies ervoor om vandaag wel gewoon in actie.

Een van de opdrachten die ik ooit heb gegeven is dat je voor jezelf een actie moet bedenken die je elke dag gaat doen. Dat kan iets kleins zijn of iets groots, het gaat erom dat je het elke dag doet. Dit staat symbool voor het feit dat jij de regie in handen hebt. Voor mij is dat naar buiten gaan en een stuk gaan rennen of wandelen. Ik ben helemaal niet zo sportief maar dit werkt voor mij heel goed. Een regie actie moet niet te groot zijn. Het maakt niet uit hoe snel ik ren of hoe ver ik ren, maar het gaat erom dat ik dagelijks ren en dagelijks de regie in handen heb. Nog een voorbeeld hiervan is dat ik 3 keer per dag nee zeg tegen iets lekkers, als ik dit 3 keer per dag doe dan heb ik nog de regie in handen. Als ik niet meer in de regie stand zit zeg ik nog wel eens ja tegen iets lekkers. Eentje kan nog wel denk ik dan.
Of even 3 keer per dag stil staan en even goed in- en uitademen en bezig zijn met je regie actie en doel. Het gaat er dus om dat je een actie hebt, die je elke dag doet en daarmee de regie in handen blijft hebben.

‘Hoe dan ook in actie blijven want dit is wat je met jezelf hebt afgesproken.’

Vanochtend heb ik dan ook gerend, wel pas einde ochtend wat ik normaal niet doe, maar ik heb het wel gedaan en daar gaat het om. Ook al ben je moe laat je niet verleiden, ga niet toegeven aan op de bank hangen of langer blijven liggen. Dit doe je dan onder het motto dat je goed voor jezelf zorgt, maar vaak zak je er dan alleen maar verder in weg en raak je de regie kwijt. Af en toe is het even goed om echt niks te doen, maar bij de mensen die juist problemen hebben met in actie komen dan is het wel belangrijk dat je beiden doet: tijd voor jezelf en de regie actie.

Met regie pakken op je eetgedrag kan je blijven analyseren, theorieën blijven lezen en maar trainingen blijven volgen maar dit gaat je niet verder helpen. Het toepassen van dit allemaal wel. Je moet toepassen wat je leert, want daar draait het om: Actie!

‘Alleen acties leiden tot resultaat op de weegschaal.’

Dus laat je niet omverblazen door een paar nachten te slecht hebben geslapen, een dag heel hard gewerkt of aan een nare opmerking. Doe hoe dan ook je regie actie. Even op de bank hangen en wat tijd voor jezelf nemen mag maar kies dan bewust voor je regie actie. Dit laat zien dat je er niet verder in wegzakt en wel echt de regie hebt. Kies voor jezelf een kleine regie actie, doe hem een paar keer per dag en heb die regie in handen.  

 

Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk.
Tot m’n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.

Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.

In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.

Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke’s ervaringen



[ad_2]

https://skinnyminds.nl/elke-dag-een-actie-zo-behoud-jij-de-regie-in-handen/