Dit moet je weten over alcohol en afvallen!

[ad_1]

Alcohol en afvallen, gaat dat samen? Lekker op een terrasje een wijntje drinken en toch zelfverzekerd op het strand staan de volgende dag? Wat is het daadwerkelijke effect wat alcohol heeft op je gewichtsverlies? In dit blog heb ik het voor je uitgezocht.

 

Is alcohol een echte dikmaker?

Net als elk ander voedingsmiddel heeft ook alcohol calorieën. Als je teveel calorieën op een dag eet, dan kom je aan. Als je het op deze manier bekijkt, gaan alcohol en afvallen niet goed samen. Alcohol is dan net zo’n dikmaker als andere vloeibare calorieën. Bovendien drink je van alcohol al gauw te veel en droog je er ook nog eens van uit.

We kunnen niet meer naar restaurants en cafeetjes, maar thuis drinken we lekker door. Een avondje tv kijken en je hebt zo 4 biertjes of 3 glazen wijn achter de kiezen. Het is het eind van de dag en we vergeten het op te tellen bij onze dagelijkse calorieën. 

  • 4 biertjes staan gelijk aan 580 kcal (een avondmaaltijd)
  • 3 glazen wijn staan gelijk aan: 369 kcal (een lunch)

Je eet dus als het ware een extra maaltijd per dag en dat kan op den duur best aantikken. Dit  heeft natuurlijk ook een negatief effect op de weegschaal. Daarom zie je dat mensen vaak afvallen door alcohol te laten staan. 

 

Wat is het effect van een maand geen alcohol?

De alcohol laten staan en afvallen? Jazeker! Uit een onderzoek van ‘Psychology and Behaviour’ is gebleken dat alcoholinname niet zorgt voor een vermindering van eetlust. In de onderzoeksgroep werd er een alcoholische drank voor het eten gegeven en in de testgroep werd er water voor het eten gegeven. Beide groepen aten nagenoeg dezelfde hoeveelheid. Dit betekent dat de groep met het alcoholische drankje meer calorieën tot zich nam dan de testgroep. Ook weten we maar al te goed dat een avondje drinken gepaard gaat met snacks, chips of nootjes etc. De calorieën tellen bij je gewone eetpatroon op en dus zal je merken dat als je geen alcohol meer drinkt het een positief effect zal hebben op de mate van gewichtsverlies.

 

  • Betere vetverhouding in het lichaam

Naast dat je minder snel kans hebt op leververvetting, kan je door alcohol te laten staan ook een betere vetverhouding krijgen in je gehele lichaam. Lokale vetverbranding bestaat helaas niet en het is voornamelijk je genen die zorgen hoe je vet wordt verdeeld, maar door minder alcohol te consumeren en minder calorieën tot je te nemen zet je de vetverbranding in gang. Meet je voor de maand zonder alcohol je vetpercentage en daarna dan is de kans groot dat deze is gedaald.

 

Het effect van beter slapen was ik zelf nogal verrast over. Ik heb namelijk altijd het gevoel dat ik na het drinken van een biertje of een wijntje juist beter slaap en ook sneller in slaap val. Echter is deze slaap minder diep en vaak een stuk onrustiger (bron: Neuropsychopharmacology). Je zal merken dat als je geen alcohol drinkt, je overdag minder last zal hebben van vermoeidheid. Dit kan op den duur ook weer helpen bij gewichtsverlies. 

 

Alcohol en afvallen: lekkere drankjes en hun calorieën

Wij zullen nooit alcohol verbieden. Ikzelf merk nu ook in mijn zwangerschap dat ik echt wel heel erg snak naar een lekker koud biertje. Heb je trek in een glaasje, neem dat dan ook gerust. Om het je makkelijk te maken heb ik van de meest lekkere drankjes de calorieën opgezocht. Zo kan je er in je voedingspatroon rekening mee houden en lekker genieten van je drankje zonder aan te komen!

 

  • Pils: 145 kcal
  • Speciaal bier (la Chouffe): 241 kcal
  • Rode wijn: 123 kcal
  • Witte wijn: 144 kcal
  • Mojito: 217 kcal
  • Aperol Spritz: 85 kcal
  • Gin en tonic: 156 kcal
  • Sex on the Beach: 179 kcal

 

Welk drankje kan jij echt niet laten staan? En wat is jouw ervaring met (geen) alcohol drinken en afvallen? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

E-book: Afvallen zonder dieet

Download ons nieuwe gratis e-book over afvallen zonder dieet. Met tips en recepten, geheel volgens onze methode.  Eet niet meer al het lekkers, maar alleen het allerlekkerst. Pak weer regie op je eten. In dit boek ontdek je hóe je dat doet.

Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk.
Tot m’n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.

Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.

In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.

Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke’s ervaringen



[ad_2]

https://miekekosters.nl/alcohol-en-afvallen/