Altijd maar snel en makkelijk

[ad_1]

Deze tekst is ook te beluisteren via een podcast
Klik hier voor de podcast op spotify

In dit artikel vind je de volgende onderwerpen:

Één van de grootste problemen waar afvallers vaak tegenaan lopen is dat ze alleen maar willen afvallen. Het liefst zo snel en makkelijk mogelijk. Het zó graag willen afvallen is ook niet zozeer het probleem, maar het gaat erom hoe je dat wil doen.

Geen moeite willen doen

Ik herken dit enorm van vroeger, want ik wilde ook altijd afvallen. Als ik dan las dat afvallen echt moeite kostte en je er echt wat voor moest doen, dan haakte ik af, dat was het niet voor mij. Dan greep ik liever naar zo’n snel dieet, lekker makkelijk. Het probleem is dat deze “makkelijke” methode van zo’n dieet in stand wordt gehouden. Als iemand weer is heel makkelijk en snel de kilo’s kwijt is geraakt, verteld diegene dit bijvoorbeeld trots aan de buurvrouw, die doet hetzelfde en vertelt het weer aan haar beste vriendin, en zo gaat de cyclus door. Iedereen die vertelt over diëten en afvallen doet altijd alsof het heel makkelijk is gegaan. En zo kan het ook werkelijk voelen voor jezelf, en dat weet ik. Zelf heb ik ook in zo’n flow gezeten, waarin het voelt alsof alles heel gemakkelijk gaat.

Snel afvallen is een fabel

Inmiddels weet ik 100% zeker dat “snel en makkelijk afvallen” een fabel is. Althans, als jij supersnel vijf kilo eraf wil, dan kan dat. Als dat het enige doel is dan kun je je totaal focussen op dat eindresultaat, en met weinig eten, of zo’n “geen koolhydraten dieet”, die vijf kilo eraf krijgen. Alleen wil je blijvend afvallen, dus wil je dat die vijf kilo er niet alleen af gaat maar er ook af blijft, dan is die resultaatgerichte en snelle benadering echt een fabel. Het resultaat wat je dan te bereiken hebt zit hem niet alleen in de kilo’s. Als je blijvend wil afvallen, heb je meer te veranderen dan alleen je eetpatroon.

Echt eens naar jezelf kijken

In de meeste gevallen is eten meer dan alleen brandstof. Eten is er bijvoorbeeld voor gezelligheid, als troost, als afleiding of simpelweg als genotsmiddel. Als dat ook maar enigszins geldt voor jou, dan heb je dus meer te doen dan alleen je eetpatroon aanpassen. Dan moet je omgaan met die situaties waarin je eten nodig hebt of waarin je eten gebruikt als iets anders dan brandstof. Het is veel breder. Dan heb je het echt nodig om op zoek te gaan in jezelf. Om jezelf te ontwikkelen.

Hiervoor moet je echt eens naar jezelf kijken. Hoe kan ik voortaan anders omgaan met de behoefte aan troost of afleiding? Hoe kan ik dat soort dingen voortaan doen zonder eten? Dan kom je bij patronen in jezelf die niet altijd makkelijk te veranderen zijn. Omdat je ze al jaren zo doet. Dan moet je wel echt bereid zijn om je realiteit te erkennen. Wat gebeurt er als je je emoties niet meer weg eet, wat voel je dan? Het gaat hierbij vaak niet om prettige emoties, dus je komt jezelf tegen in zo’n proces en dat is niet altijd makkelijk. Je krijgt daarbij ook te maken met tegenslagen, en moeten kunnen omgaan met teleurstellingen. Je moet daar dus wel doorheen willen gaan. Je moet echt bereid zijn om naar jezelf te kijken en dingen aan te passen.

 Misschien toch een beetje verwend?

Toen ik zelf aan het afvallen was kwam ik erachter, en dat vond ik ook echt wel pijnlijk, dat ik best wel een beetje verwend ben. Niet alleen als het gaat om afvallen, maar op meerdere aspecten van mijn leven. Daarmee bedoel ik hoe ik dingen doe. Ik wil wel iets bereiken, dat is plan A, mijn doel, maar als het even tegenzit, grijp ik snel terug naar plan b. Dan denk ik ook oprecht:

“Plan b is ook prima, daar ben ik ook tevreden mee”

Ik heb een heel mechanisme in mezelf ontwikkeld waarmee ik het kan goed praten, dat ik niet doorzet om mijn daadwerkelijke doel, plan a, te behalen. Ik heb toen is een keer echt naar mezelf gekeken en ik kon toegeven dat ik op bijna geen enkel gebied doorzet voor wat ik het liefste wil bereiken en altijd maar genoegen neem met het tweede plan. Dat vond ik geen leuke ontdekking en het was ook nog eens echt hard werken om daar doorheen te komen. Om wel degelijk door te zetten. Dit is dus een voorbeeld van mezelf, wat denk ik wel heel herkenbaar kan zijn.

Je moet het zelf willen en doen

Nu is de vraag dus: Wat wil ik en hoe wil ik het aanpakken? Als je echt wil veranderen en dus meer patronen dan alleen je eetpatroon moet aanpassen, is het traject niet makkelijk. Ik krijg wel eens de vraag: “kun jij me dan eindelijk echt helpen?”, en eigenlijk is dit zo’n vraag van “wat is hier de magische truc?” En je de oplossing al buiten jezelf legt. Ik kan je 100% helpen. Dat weet ik zeker, als jij bereid bent het werk te doen, als jij bereid bent om te gaan met moeilijke dingen als jij openstaat voor nieuwe patronen en jij echt met de oorzaken achter jouw eetgedrag aan de slag wil gaan. Dan kan ik je helpen.

Mijn punt is eigenlijk, weet waar je aan begint. Mijn aanpak is heel anders dan een dieet, een dieet kan op allemaal manieren en er zijn er ontzettend veel. Echt blijvend afvallen, betekent verder kijken dan de kilo’s, het resultaat bereiken is ook omgaan met emoties en je grenzen leren aangeven, en dit kan dus ontzettend confronterend zijn. Maar dit is ook razend interessant, effectief en waardevol op lange termijn.

Gedragsverandering en de kilo’s eraf

Daarbij moet je natuurlijk niet te veel worden meegesleept in die persoonlijke groei. Dit is natuurlijk fantastisch, maar als je ook de kilo’s kwijt wil, moet het wel hand in hand gaan met het afvallen, en ook daarmee zal ik je confronteren. Dan is het zaak om die nieuwe inzichten die je doet, te vertalen in acties op het gebied van eetgedrag. Een traject bij mij gaat echt om die balans tussen gedragsverandering en de omgang met eten en bewegen, want dan heb je de resultaten op beide vlakken. Dat is blijvend en dat is wat mij betreft afvallen zonder dieet.

Ben jij dus bereid het echt aan te gaan, dan zou je een traject in kunnen gaan. Dan gaat het erom dat je echt stap voor stap al die dingen langs gaat. Hoe ga ik met dingen om? Waar loop ik tegenaan? Wat leer ik over mezelf en, hoe kan ik dat anders doen? Hoe kan ik accepteren dat het af en toe lastig is? En dit allemaal omdat het eindresultaat zo ontzettend waardevol is. Niet alleen in wat je over jezelf leert, maar ook in afvallen, en vooral in dat het echt blijvend is. Je verandert niet alleen de huidige situatie, maar jij verandert ook echt zelf.

Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk.
Tot m’n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke’s ervaringen



[ad_2]

https://miekekosters.nl/altijd-snel-en-makkelijk/